CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS

Wednesday, March 11, 2009

Muhasabah Diri Tunjang Kecemerlangan


Salam kecemerlangan buat para pencinta ilmu sekalian. bila baca tazkirah ni pncnta ilmu trfikir sejenak cemerlang kah aku?bagaimana nak capai tahap kesempurnaan kecemerlangan?sebenarnya x susah nk mncapai kcemerlangan andai diri btl2 tahu apa matlamat kita..what we want to achieve in this life? we have to determine the goals..


Firman Allah Subhanahu Wata'ala dalam Surah At-Tiin ayat 4 yang kira-kira bermaksud: "Sungguh, Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya."

Menurut sesetengah ahli tafsir mengatakan bahawa kesempurnaan manusia itu meliputi dalam segala bentuk, baik dari segi fizikal, mental mahupun rohaniahnya. Lebih utama lagi manusia itu amat berbeza daripada makhluk-makhluk Allah yang lain. Manusia dimuliaan kerana kelebihan memiliki akal fikiran yang boleh membezakan antara yang baik dengan yang buruk kerana itulah agama Islam amat menghormati akal. Tidak akan tercapai ilmu kalau tidak ada akal.

Berkata Sayyidina Ali, "Beruntunglah orang yang hari ini lebih baik dari semalam, terpedayalah orang yang hari ini sama seperti semalam dan celakalah orang yang hari ini lebih buruk dari semalam." Maka, untuk mencapai kecemerlangan itu hendaklah merubah diri dengan menjadikan lebih baik dari semalam. Bagaimana caranya?

Islam telah melatih penganutnya untuk sentiasa muhasabah diri (sentiasa membuat perhitungan atau menilai diri) yang bertujuan untuk membuat pembaikan. Seandainya dia menilai dirinya hari ini telah melakukan suatu kebaikan, maka hendaklah kebaikan itu akan terus bertambah pada esok harinya. Begitu juga dengan kesilapan atau kesalahan hendaklah ditukar kepada perkara kebaikan. Dengan muhasabah diri dia akan dapat mengetahui kesalahannya dan kesilapannya, maka akal pula yang akan berperanan berfikir dan membuat keputusan sama ada memperbaiki segala kesalahan dan kesilapan ataupun meneruskannya.

Sebagai contoh, jika hari ini kita mampu melakukan solat seorang diri, insya-Allah esok hari kita akan melakukan yang lebih baik daripada itu. Begitu juga dalam menghadapi peperiksaan, nilai diri sendiri, setakat mana pencapaian peperiksaan yang sebelumnya dan matlamat peperiksaan akan datang yang akan dicapai. Bertambah baik? Bertambah cemerlang? Ataupun sebaliknya?

Hari ini satu ilmu yang kita pelajari, maka untuk esoknya haruslah kita menambah ilmu itu lebih dari ilmu yang diperolehi semalam. Inilah yang dikatakan kecemerlangan.

Maka cara untuk mencapai kecemerlangan peperiksaan itu hendaklah memulakan dengan muhasabah diri untuk mengetahui di mana kelemahan atau kekurangan yang ada dalam diri, seterusnya mempergunakan akal untuk berfikir cara mengatasinya.

Setelah mengetahui akan kelemahan atau kekurangan yang ada dalam diri dan tahu pula cara mengatasinya, hendaklah pandukan akal itu untuk mengarah seluruh anggota bagi memperjuangkan diri dalam mencapai matlamat yang diimpikan.

Di situlah akan terjadinya perjuangan kehidupan dalam mencapai kecemerlangan, baik kecemerlangan kehidupan, kecemerlangan beramal ibadat, kecemerlangan berfikir, kecemerlangan belajar mahupun kecemerlangan peperiksaan, dan dalam diri akan sentiasa mengatakan: 'Sudah cemerlangkah diriku?'

Seandainya jawapan yang diberikan 'Tidak,' maka pandulah dengan menggunakan akal fikiran untuk memikirkan lagi cara untuk menjadi orang yang cemerlang kerana keyakinan itu ada dalam diri umat Islam iaitu telah ditetapkan oleh Allah Subhanahu Wata'ala dalam Surah At-Tiin ayat 4 yang kira-kira bermaksud: "Sungguh, Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya." yang memberi petunjuk bahawa manusia itu telah diciptakan Allah dalam bentuk yang sebaik-baiknya iaitu dalam keadaan yang cemerlangan.



Cuitan kata pencinta ilmu > CINTA KPD ALLAH

CINTA RASUL

CINTA IBU BAPA

CINTA SAUDARA

CINTA KECEMERLANGAN!

0 comments: